CURS in format: offline sau online– pentru persoanele din provincie sau cele care nu pot ajunge la sala din din diverse motive
Data incepere curs:15-16 mai 2021 intre orele 09.00 – 19.00
-urmatoarele sedinte se vor stabili de comun acord cu participantii inscrisi
Taxa curs:
-
1200 lei1000 lei + 65 lei examinare finala – poate fi achitata in 2 rate - 800 lei + 65 lei taxa de examen – pentru inscriere si plata integrala a cursului pana pe data de: 14 mai 2021
Un formator este un specialist care concepe, proiectează, organizează si susține un curs în domeniul său de expertiză. Profesia este recunoscută de Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale si Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului prin codul COR (Clasificarea ocupațiilor din România) 242401.
Principalul obiectiv al unui formator este de a crea programe de formare care să dezvolte anumite abilități și să îmbunătățească cunoștințele participanților în domeniul ce constituie tema cursului. Programele de formare pot fi închise, respectiv adresate doar unei anumite organizații, sau deschise, adresate tuturor persoanelor interesate de tema respectivă. Competențele dobandite sunt recunoscute sau nu de autoritatile din domeniu în funcție de autorizațiile si experiența companiei si formatorului care livrează programul de formare. Spre exemplu, programele de formare profesionala destinate adultilor sunt aprobate de CNFPA – Consiliul de Formare Profesionala a Adultilor.
Formator „abilități de administrare afaceri” (Business Trainer)
Un „business trainer” activează în zone multiple, în principal în educarea angajaților unei companii pe o temă specifică domeniului de activitate al firmei și atribuțiilor pe care aceștia le au în fișa postului. O parte dintre traineri au statut de angajați în compania care comandă trainingul, alții lucrează pentru companii specializate în domeniul dezvoltării personale. De regulă, trainerii interni fac parte din departamentul de Resurse Umane și acoperă nevoile cele mai frecvente de educație și formare ale angajaților si conducerii companiei.
Există însă anumite cazuri când cunoștințele sau abilitățile necesare nu pot fi acoperite de trainerii interni sau compania este prea mică pentru a avea formatori interni, ori proiectul este prea mare pentru a fi acoperit de trainerii interni ai companiei. De aceea, există companii specializate de training care acoperă zone ca: managementul schimbării, leadership, comunicare, managementul timpului, tehnici de negociere, abilități de vânzare.
‘’ Formatorul (Trainerul) este specialistul în formare care proiectează, derulează și evaluează activități teoretice /practice și / sau programe de formare și dezvoltare a competențelor profesionale, derulate în instituții specializate sau la locul de muncă ‘’ – conform COR (Codului Ocupațiilor din România).
Această profesie este recunoscută de Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, prin intermediul codului COR 242401.
Principalul obiectiv al unui formator este acela de a crea programe de formare, care să dezvolte anumite abilități și să îmbunătățească cunoștințele participanților, în domeniul ce constituie tema cursului.
Practic, formatorul este o persoană cu studii superioare absolvite și cu o anumită experiență profesională, capabilă să ofere ceva valoros altor persoane din experiența sa dobândită, până la un anumit moment.
Formatorul poate să conceapă diverse activități teoretice, practice sau programe de formare a competențelor profesionale, ce se derulează în instituții specializate sau la locul de muncă.
Programele educaționale concepute de un formator pot fi de două tipuri: închise – adresate doar unei anumite organizații sau deschise – adresate tuturor persoanelor interesate de tema respectivă. Competențele dobândite de un formator pot fi recunoscute sau nu de autoritățile din domeniu, în funcție de autorizațiile și expertiza companiei sau a formatorului care livrează programul de formare.
În România, programele de formare profesională destinate adulților sunt aprobate de ANC ( Autoritatea Națională Pentru Calificări ).
Formator sau formator de formatori?
Dacă în trecut, legea educației și codul COR prevedeau două ocupații diferite, în prezent, nu mai există nici o diferență între cele două ocupații. S-a luat această decizie după ce s-a constatat faptul că, ambele aveau aceeași descriere, nevoia diferențierii, devenind inutilă.
Astfel, momentan există un singur Standard Ocupațional – cel de Formator, cu două coduri COR diferite: 242401 – pentru formator și 242402 – pentru formare de formatori.
Deci, dacă doriți să deveniți formator susținând un curs de formare profesională acreditat, pentru obținerea calificării, nu contează dacă veți urma un curs de formator sau de formare de formatori, pentru că este același lucru.
Cine poate deveni formator?
Orice persoană cu studii superioare și cu experiență într-un anumit domeniu, poate alege să devină formator într-un anumit moment al carierei sale.
Puteți face asta pentru a vă schimba profesia, pentru a avea o diplomă recunoscută – care să vă ofere dreptul de a oferi altora din experiența dumneavoastră sau pentru a vă transmite cunoștințele mai departe, prin stilul personal, unic și liber ales.
Pentru a deveni un formator autorizat este necesară parcurgerea unui curs de formatori, într-o firmă care organizează asemenea cursuri acreditate.
Odată absolvit acest curs veți obține drept de practică, pentru meseria de formator/trainer.
Diploma este o condiție obligatorie pentru un formator, însă, adevărata comoară mai ales la început de drum, o reprezintă practica.
Cel de-al treilea element definitoriu pentru ascensiunea la ocupația de formator e constituit de domeniul de expertiză. În alegerea lui se recomandă verificarea domeniilor în care există experiență și corespondența acestuia cu o anumită cerere existentă pe piață (preferabil, să nu fie un domeniu cu foarte mulți formatori deja profilați pe el).
Exemple de domenii de expertiză pentru un viitor formator pot fi: Personal branding, Motivarea personalului, Tehnici de vânzări, Managementul proiectelor, Auditor intern, Managementul calității, Administrarea afacerilor, Managementul proceselor etc.
Transformările continue care se produc pe piața muncii și în mediile profesionale, atrag necesitatea formării și calificării unor oameni capabili să se adapteze noilor cerințe. Drept urmare, formatorul profesional de adulți nu poate rămâne doar un simplu transmițător de cunoștințe, ci trebuie să fie și un mentor, un model și un suport real pentru cursanții săi. Și să aibă excelente abilități de comunicare, empatie, disponibilitate și respect în relația cu cei pe care îi formează.
Categorii de formatori profesionali
Standardul ocupațional ce definește ocupația unui formator este valabil pentru toate domeniile de calificare în care lucrează formatorul și se aplică tuturor categoriilor de formatori:
a) Formatorul responsabil cu activitățile teoretice și practice de dezvoltare a competențelor, indiferent de nivelul la care lucrează. Acesta poate să lucreze ca formator cu normă întreagă sau fracțiune de normă în instituții de formare, dar poate fi și angajatul unei anumite organizații.
b) Formatorul responsabil cu activitățile practice de dezvoltare a competențelor profesionale. Are același statut de funcționare, precum cel precedent.
c) Îndrumătorul de practică din cadrul întreprinderilor și a altor organizații. Este responsabil cu activitățile practice de dezvoltare a competențelor profesionale în condițiile reale, specifice de muncă ale organizației în care lucrează. Poate fi angajat al acestei instituții pe un post de conducere/execuție/îndrumător de practică, putând fi sau nu scutit, de sarcinile sale obișnuite de muncă.
d) Formatorul de formatori trebuie să aibă incluse competențe obligatorii, demonstrate de toți formatorii numiți mai sus (indiferent de nivelul de calificare) și competențe opționale, ce trebuie demonstrate doar de anumite categorii de formatori. Formatorii care dețin numai competențele obligatorii realizează de obicei un program de formare conceput de alți formatori, pot lucra în echipe cu alți formatori sau pot îndruma practica în producția și pregătirea ucenicilor.
Autorizația furnizorilor de formare profesională se face pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea reutilizării, la cererea furnizorului. Această autorizație se oferă pentru fiecare dintre ocupațiile/calificările/competențele pentru care, furnizorii de formare profesională, organizează programe de formare profesională a adulților.
Training versus coaching, consultanță, mentoring și terapie
Training-ul presupune un transfer de cunoștințe, abilități sau comportamente de la trainer (formator), la cei care doresc să se perfecționeze în același domeniu cu al său prin instruire, bazându-se pe modelul profesor-student.
Coaching-ul este o profesie care a avut o creștere foarte mare în ultimii ani, putând fi prezentat ca un parteneriat între un îndrumător și un client, prin care îndrumătorul îi oferă sprijin clientului în a-și atinge rezultatele dorite, în viață sau la locul de muncă.
Consultanța se bazează pe relația dintre un consultant (financiar, de business, de carieră etc.) și un client care caută anumite răspunsuri, din domeniul de activitate al consultantului.
Mentoring-ul este activitatea prin care mentorii – persoane cu experiență practică într-un anumit domeniu, aleg să împărtășească cu înțelepciune cunoștințele personale dobândite, unei alte persoane (debutant în domeniu), printr-o relație de ghidare de tipul mentor – elev. A lucra alături de un mentor este o modalitate excelentă de dezvoltare personală, deoarece această colaborare poate fi făcută pe o perioadă mai îndelungată de timp, comparativ cu coaching-ul, unde, colaborarea se face pe un termen mai scurt.
Terapia se concentrează pe vindecarea interpersonală și pe problemele specific individuale cum sunt: depresia, anxietatea, problemele comportamentale și emoționale sau problemele de relaționare cu cei din jur.
Ce tipuri de cursuri de formare profesională se pot face după absolvirea cursului de Formator?
Pentru persoanele care doresc să devină formatori este necesar să dețină studii superioare cu diplomă de licență și, bineînțeles, parcurgerea și absolvirea unui curs acreditat de formatori. Pentru aceia care doresc și specializarea într-un anumit domeniu e necesar să susțină cursul de formator și un al doilea curs, specific domeniului de activitate.
Competentele unui Formator
- de a conduce în aşa fel procesele de învăţare, astfel încât cursanţii nu doar să acumuleze simple cunoştinţe, ci să-şi formeze abilităţi, competenţe, cu caracter practic-aplicativ, demonstrabile imediat;
- de a identifica concepte şi activităţi de învăţare relevante pentru contextele reale din viaţa cotidiană a cursanţilor;
- de a se manifesta ca persoană dinamică, flexibilă, acceptând independenţa de manifestare a cursanţilor;
- de a se adapta la diversitatea cursanţilor, pentru a putea oferi fiecăruia ce aşteaptă să obţină prin programul educaţional la care participă (în funcţie de: nevoi de învăţare, caracteristici personale, interese de cunoaştere), prin selectarea unor strategii de instruire adecvate nevoilor de educaţie, pregătirii anterioare, valorilor culturale, vârstei şi altor caracteristici personale;
- de a lucra în echipă cu alţi formatori şi de a promova munca în echipă şi la nivelul activităţilor desfăşurate de cursanţi;
- de a comunica cu uşurinţă cu participanţii la curs şi de a facilita procesele de comunicare dintre aceştia;
- de a stabili cu uşurinţă contacte cu persoane, instituţii şi comunitatea interesată de realizarea anumitor programe educaţionale destinate adulţilor;
- de a stimula motivaţia cursanţilor, evidenţiind progresele şi utilitatea practică a cunoştinţelor predate;
- de a planifica un program educaţional şi de a evalua rezultatele acestuia.
Ce este si ce nu este un formator?
1.Formatorul nu este un profesor
2. Formatorul nu preda (cunostinţe/informaţii)
3. Formatorul formeaza noi abilităţi, atitudini si comportamente
4. Formatorul nu doar transmite cunostinţe participanţilor, ci le dă ocazia să aplice aceste cunostinţe
5. Formatorul utilizează metode de lucru non-formale
6. Aplică învăţarea experienţiala (învăţarea bazată pe experienţe si aplicabilitatea cunostinţelor)
7. Formatorul nu numai că stie despre ce vorbeste, dar si explică ceea ce stie
8. Formatorul facilitează învăţarea (facilitează găsirea de răspunsuri chiar de către participanţi)
9. Formatorul este un educator, educă abilitaţi si comportamente
10. Formatorul este un bun organizator
11. Formatorul are capacitatea de a se adapta
12. Formatorul nu face lecţii de lectura, ci este creativ şi original în ceea ce face
13. Formatorul trebuie sa aiba o gândire pozitivă, să aibă încredere în el si în participanţi
14. Formatorul este capabil să recunoască si să aprecieze experienta anterioara a participantilor
15. Formatorul stie sa ceara, sa primeasca si sa accepte feed-back
16. Formatorul trebuie sa aiba atentie distributiva astfel incat sa poata surprinde toate reactiile participantilor
17. Formatorul are capacitatea de a aplana eventualele conflicte
18. Formatorul trebuie sa fie deschis, comunicativ si sa sustina activ grupul
19. Formatorul accepta diferentele de opinie si fructifica experienta participantilor
20. Formatorul are simtul umorului, dar nu este comediant
21. Formatorul are o dorinta permanenta de autoinstruire si perfectionare
Rolurile formatorului
Din moment ce nu există un model standard al „formatorului perfect”, putem, totusi, identifica cele mai importante roluri ale formatorului:
- expert al actului de predare-învăţare, care asigură un control multiplu: prezentarea noului material, controlarea discuţiilor şi dezbaterilor;
- consilier: nu trebuie să prezinte informaţiile cu toate detaliile ci să orienteze cursanţii să descopere ei înşişi lucruri noi, care să îi motiveze în a continua participarea activă la curs;
- facilitator: facilitează o cale de acces către conţinuturi noi, orientând cursanţii cum să înveţe să descopere lucruri noi, utile în procesul de instruire dar care pot fi aplicate în viaţa cotidiană;
- manager: încurajează cursanţii să colaboreze, sa-şi împărtăşească ideile şi cunoştinţele dar mai ales responsabilităţile, formatorul având sarcina de a manageria fiecare grup constituit;
- ghid şi iniţiator: poate propune proiecte pentru menţinerea competenţelor dobândite;
- evaluator al competenţelor efectiv formate sau dezvoltate la participanţii la formare, precum şi al propriei prestaţii ca formator;
- mediator: formatorul are misiunea de a dezamorsa eventualele conflicte.
Calităţile unui formator
Formatorul trebuie să fie el însuşi o sursă de informaţie şi un model de comportament care să antreneze grupul în activitatea desfăşurată.
- bun organizator, îndrumător, lider;
- abilităţi interpersonale ( să fie capabil să motiveze participanţii, să identifice potenţialul de învăţare în orice situaţie, să valorizeze intervenţiile participanţilor);
- sursă permanentă de informaţie, sprijin şi ajutor în învăţare;
- diagnostician al nevoilor de formare şi al dificultăţilor în învăţare
- competenţă în domeniu;
- disponibilitate pentru munca în grup;
- spirit de echipă;
- interes pentru reuşită;
- adaptare uşoară la condiţiile de lucru, anticiparea dar, mai ales, influenţarea acestora;
- evaluator şi terapeut